Zo word je een Moedige Manager

In vier eenvoudige stappen naar excellent functioneren en persoonlijk leiderschap.

Wat kun je dan verwachten?

Je creëert een stevige vertrouwensband met je collega’s, er ontstaat daardoor meer veiligheid en iedereen kan zich optimaal ontwikkelen. Jij gaat je volledige potentieel benutten zonder dat je het nóg drukker krijgt. Je legt de basis voor echte vernieuwing, groei en transformatie. Eindelijk krijgt die cultuurverandering een kans. Eindelijk hou je zelf eens meer tijd en energie over, dankzij de dappere beslissingen die je durft te nemen. En de betere onderlinge samenwerking leidt tot hogere kwaliteit en enthousiaste klanten. Grote kans dat het ziekteverzuim naar een (nog) lager niveau daalt. En jij straalt rust en vertrouwen uit. Hoe lekker zou dat zijn?

Dat voorbeeldgedrag werkt aanstekelijk. Net als dat ene dominosteentje dat een hele reeks steentjes in beweging brengt.

Kortom: in dit boek leer je welke vier gewoontes je jezelf eigen kunt maken om zulke resultaten te behalen. Geen ingewikkelde modellen, taaie theorie of langdurige processen maar simpele, praktisch toepasbare adviezen en waardevolle inzichten. Boordevol praktijkvoorbeelden, anekdotes en verhalen.

“Dit boek hoort op het nachtkastje van elke manager te liggen.”

Remco Claassen

Nederlands bekendste spreker en trainer op het gebied van leiderschap, beïnvloeding & communicatie.

P.S. Wil je méér boeken tegelijk bestellen? Mooi! Dan heb ik een aanbod voor je om eens heel even over na te denken.

Bij een bestelling van minimaal 5 boeken krijg je een persoonlijke coachingssessie van een uur cadeau. Online of op locatie, wat jij wil.

Bij een bestelling van minimaal 20 boeken geef ik jou en je team een in-company workshop op maat, van 2 uur.

Wil je 50 boeken afnemen? Dan kom ik voor jou en de rest van de organisatie een inspirerende lezing geven. En bij een bestelling van 100 boeken verzorg ik een hele dag training, ook volledig op maat.

Gian Kerstges schreef medio juni 2020 op LinkedIn: Ik zie iets veranderen in de wereld van de managementboeken. Stukje bij beetje, maar onmiskenbaar. Er komt steeds meer aandacht voor de ‘binnenkant’ van de manager: de geest, transformationele vaardigheden, gedrag & persoonlijkheid.

Lange tijd ging het vooral over modellen, theorieën en sturingsmodellen, maar inmiddels is het normaal om te praten over kwetsbaarheid, vertrouwen, verbindend vermogen, innerlijke rust & balans, angst en ego. In mijn ogen een teken dat de mannelijke en vrouwelijke aspecten van leiderschap meer in balans aan het komen zijn. Een goede tendens.

Mooi dat de boeken in die categorie sterk aan populariteit lijken te winnen. Gisteren zag ik bijv. ‘Zen in de boardroom’ van Sake Algra op #1 staan in de top 100 van Managementboek. En eerder was het boek ‘Managers op het matje’ van Esther Teeuw al te vinden in de top 10.Ondertussen staat ook ‘Liefdevol Leidinggeven’ van Jacqueline Hospers al op #28.
(Mijn eigen boek ‘De Moedige Manager’ sinds vandaag op #8.)

Een teken aan de wand. EIND CITAAT

Ik ben het voor 100% met Kerstges eens.

Mensen die mijn columns of recensies lezen, weten dat ik zeven trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap en economie noem, namelijk: van het hoofd naar het hart, van denken naar voelen, van powerleaders naar servant leaders, van controle naar vertrouwen, van management naar (nieuw) leiderschap, van shareholders naar stakeholders en van Angelsaksisch naar Rijnlands denken. Verder schreef ik meerdere malen over de goede P (de P van People en Personen) en de verkeerde P (de P van Processen, Projecten, Prince2 en Programma’s).

Ik schreef jaren geleden al: “het woord vertrouwen is het woord van de toekomst”.

Verder ben ik erg blij dat visionairs als Jan Rotmans en de nummer één leiderschapdenker Marshall Goldsmith nieuw (dienend) leiderschap oftewel servant leadership hebben omarmd.

Oldskool management, top-downbedrijven en -organisaties hebben geen toekomst meer. Het gaat tegenwoordig écht om peoplemanagement en de menselijke maat. Weg met het managerspetje en het managementmasker. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Ik heb het boek De moedige manager met heel veel plezier gelezen en beveel het van harte aan. Veel (h)erkenning. Mooie en passende quotes (o.a. van Eckhart Tolle, Martin Luther King en drie Amerikaanse presidenten).

Het boek is actueel en een must-read voor leidinggevenden die minder gedoe en meer werkplezier willen hebben. De rode draad: het gaat om en over mensen, menselijkheid en liefde. (Dat is even schrikken en wennen voor “knakkers van mijn leeftijd”. Die moeten zich echter vooral niet laten afschrikken…)

Mooie, leerzame en inspirerende verhalen van mensen die de moed hadden om zich kwetsbaar op te stellen. Ik maak daar een diepe buiging voor. Kerstges gaat onder andere in op:

   Zelfsturing
   Kwetsbaarheid
   Loslaten
   Lerende organisatie
   Vertrouwen
   Compassie
   Visie
   Feedback
   Introspectie
   Verbinden
   Dienen / to serve (Bontje Pool, George Kohlrieser, Ralph Nader, Matthijn Buwalda, e.a.)
   Zelfbewustzijn
   Gelijkwaardigheid
   Humor
   Diversiteit
   Moreel kompas
   Intrinsieke motivatie
   FLOW

Over vertrouwen schrijft Kerstges het volgende: “Vertrouwen ligt aan de basis van elke duurzame relatie, van elk team en van elke succesvolle organisatie. Hoe komt dat? Vertrouwen is de moeder van veiligheid. Als mensen zich veilig voelen, bijvoorbeeld in samenwerkingsrelaties, voelen ze ruimte, kunnen ze leren en zich op die manier ontwikkelen.” Mooi!

Het hoofdstuk over zelfreflectie is zeer lezenswaardig. Helaas hebben veel leidinggevenden een ander beeld van hun eigen functioneren dan hun medewerkers of toezichthouders. Frank Brummelhuis MBA deed voor zijn scriptie Verbinding door leiderschap (2009) onderzoek op basis van de leiderschapstest van Manfred Kets de Vries en zag dat bestuurders van woningbouwcoöperaties zichzelf hoog tot uitmuntend beoordeelden. De OR en de voorzitters van de Raden van Toezicht deelden die mening niet. In negen van de elf gevallen luidde hun oordeel: voor verbetering vatbaar. Een extra reden om dit hoofdstuk aandacht te geven. Ik zie het als een must-read!

Binnen het sociaal domein hebben we ook vaak moeite met het aanspreken. Daar gaat Kerstges eveneens op in. Aanspreken in plaats van overplaatsen. Een duidelijk verhaal en een goed advies.

Het hoofdstuk “De grootste misser bij werving en selectie” is een wake-upcall en eyeopener voor hrm’ers en P&O’ers.

Ik heb met ontzetting en verbijstering het verhaal gelezen van een incapabele “leidinggevende” die zijn collega wel even kapot zou maken. “Als ik je voor mijn auto krijg….” Onvoorstelbaar. In dat verband vraag ik mij af of deze leidinggevende geen directe chef had…

Persoonlijk vind ik de quote van André Wierdsma, hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit, geniaal: “Voorbeeldgedrag is de enige strategie die werkt”. Ik genoot extra van de stukken over te laat komen en werkplekken. Heel actueel…

In het laatste hoofdstuk voor de “coolingdown” staat een indrukwekkend verhaal van Katja Staartjes; over “practice what you preach”, “walk the talk” en moed gesproken! Respect.

En – last but not least – “Moedige gewoonte #4 Geef zelf het goede voorbeeld” vond ik het mooiste hoofdstuk.

Koos Groenewoud

auteur, spreker en leiderschapsexpert, Lelystad, 30 juni 2020

Dit is een prachtig boek dat opnieuw laat zien dat transformatie in alle eenvoud altijd weer bij jezelf begint. Wanneer managers en leiders het echte werk aangaan, het werken aan zichzelf verander je van leider naar inspirator. Mensen willen niet geleid worden, mensen willen geïnspireerd worden. Gian heeft een prachtig boek geschreven met praktische handvatten en herkenbare verhalen uit het alledaagse leven van managers. Zeer de moeite waard. Dank je wel Gian dat je dit het zo toegankelijk hebt verwoord en voor de boodschap die je hiermee in de wereld brengt.

Nicki van Heugten,

trainer en coach

Af en toe komt er een boek voorbij dat mij raakt, dat mij uitdaagt om met de inhoud aan de slag te gaan, dat mij overtuigt dat het me helpt om te groeien en dichter bij mezelf te komen. Dat mij beter maakt als mens en professional. De moedige manager van Gian Kerstges kan ik iedereen aanraden die echt durft om te veranderen. Voor degene die de moed heeft om te kiezen voor liefde in plaats van gelijk! Dank je wel Gian Kerstges, het is een prachtig geschenk met wijze lessen die vooral uitnodigen om te gaan doen!

Michiel Sluijsmans,

manager bij woonstichting

Gian geeft het in het boek zelf al aan: dit is geen boek met zwaar wetenschappelijke theorieën over leiderschap en moed. Nee, het is vooral een boek met veel verhalen uit de praktijk. Deze verhalen en inzichten verbindt Gian ragfijn aan elkaar waarbij de theorie soms ook wordt aangetikt. Wat mij betreft is dit boek een must-read voor iedereen die leiding geeft en geeft het goed weer waar het echt om draait bij leiderschap: moed, zelfreflectie, kwetsbaarheid, voorbeeldgedrag. Aanrader!

Sander Wesdorp,

strategisch adviseur

Het is Gian gelukt om een boek te schrijven dat boeit. En blijft boeien. Door de combinatie van theorie en praktijk wordt het nooit saai en zijn de eye openers meer dan aanwezig in dit boek. Vooral de persoonlijke verhalen van moedige mensen raken, temeer omdat ze dichtbij komen. De opbouw van het boek is goed, de lezer wordt bij de hand genomen en er is geen specifieke voorkennis nodig. Het is een echte aanrader voor iedereen die leiding geeft, leiding ontvangt of vooral eens in de psyche van de leider wil kijken.

Danny Mullenders,

coach en organisatiepsycholoog

Ik plak meestal Post-it op pagina’s in boeken. Pagina’s die ik niet wil vergeten. In dit boek ben ik ermee gestopt, het werden er teveel. Alles wat een team nodig heeft, is een manager die kiest voor gezonde verbindingen, open communicatie en een veilige omgeving om in te werken. Zodat er in vertrouwen en met plezier gewerkt en gecommuniceerd wordt. Dit boek legt duidelijk uit wat goed leiderschap is. Een aanrader voor iedere organisatie en (toekomstige) managers. Leest ook nog eens prettig weg.

Sandra Sitskoorn,

tekstschrijver en trainer

De moedige manager, een makkelijk ‘lees weg’ boek met een prikkelende schrijfstijl. De combinatie van persoonlijke verhalen en ervaringen afgewisseld met zeer diverse praktijkvoorbeelden maakt dit boek sterk. Moed is een eigenschap die je iedereen toewenst. Dit boek zet aan tot na- en overdenken, spiegelt en stimuleert tot reflectie. Een aanrader wanneer je kennis wilt maken met de diepere lagen van je ‘IK’

Sven Decoene,

beleidsmedewerker

Ik heb de Moedige Manager met veel plezier gelezen en de heldere opbouw ervan maakt het tot een toegankelijk boek. Een bijzonder woord van waardering heb ik voor de indeling en de vormgeving; die is gewoon top.
Ik hoop van harte, dat het boek zijn weg vindt naar veel managers, dat zij de goede raad ter harte zullen nemen en het door de auteur uitgestippelde pad zullen volgen om uiteindelijk als Moedige Manager door het leven te kunnen gaan.

Ton Bron,

voormalig manager ABN Amro

Een boek wat heel lekker leesbaar is!
Alle managers kunnen er nog iets praktisch bruikbaars uithalen.
Durf je als manager nog stil te staan? Weet jij bij jezelf en je teamleden het vuurtje weer aan te wakkeren? Doorbraken creëren en overtuigen loslaten? Wil je het goede voorbeeld zijn? Klinkt dit alles mooi en interessant? Dan is dit het boek voor jou!
Veel leesplezier!

Moniek Heijmans-Faessen,

coach en teamleider

Als niet-lezer werd ik meegetrokken in dit boek. Meer dan dertig jaren met diverse managers en leiders te maken gehad. Zij hebben ongetwijfeld gedacht dat zij naar goed inzicht hun taken vervulden. Toen was dit boek nog niet geschreven. Het is aan te bevelen voor iedere leider doch ook voor de gewone medewerker. Bovendien goed toepasbaar in private kwesties. Je ego wordt eens goed onder de loep genomen. Het leest prettig en niet ingewikkeld. Vooruitgang in je mens zijn en leidinggevende kwaliteiten verzekerd.
Kopen dus!

Johan Ekkerink,

werkzaam in de sector personenvervoer

+31 6 1129 9813

info@optimusprime.nl

Peppelhoven 28
6225 GZ Maastricht

Privacyverkaring OptimusPrime

Bekijk ons profiel op LinkedIn

Ook op FB zijn we actief